Zobacz Dlaczego Katar Powinien Być Twoim Kolejnym Celem Podróży?

Katar mity i fakty

Spis treści

City break Doha

Doha – miejsce transferowe, okno na Świat… stąd polecisz w każde miejsce na Ziemi. Większość turystów dociera do portu lotniczego, przesiada się w inny samolot i wylatuje bez opuszczania budynku lotniska. My mieliśmy okazję (z uwagi na tańszy bilet powrotny do Polski) zostać w Doha nieco dłużej i poznać miasto od podszewki, dzięki Łukaszowi, który mieszka w Katarze na stałe. Zamieniliśmy więc kilkugodzinny layover, na czterodniowy stopover.

Doha, stolica Kataru – to miasto Cię zaskoczy!

Niegdyś ziemia Beduinów, pustynia. Głównym źródłem dochodu było tu poławianie pereł. Dziś kraj śpiący na złożach gazu, bogaty, nowoczesny. Katar wzbudzał nasz podziw praktycznie na każdym kroku, a każda nowa informacja o tym ciekawym zakątku Świata sprawiała, że czuliśmy niedosyt.

Kraj gościnny, zaskakujący, intrygujący pod względem kulturowym.
Była to nasza pierwsza wizyta w kraju arabskim i zupełna nowość. Nie do końca wiedzieliśmy czego się spodziewać, ale to, z czym spotkaliśmy się na miejscu, sprawiło, że chcemy wrócić tam ponownie.

Wielkim plusem będzie fakt, że bez problemu można się tu dogadać w języku angielskim.
Dziś zabieramy Cię w podróż, która pewnie całkowicie zburzy Twoje wyobrażenie tego kraju. Tak przynajmniej było w naszym przypadku.

Koniecznie zobacz nasz odcinek na YouTube, w którym obalamy mity i stereotypy dotyczące Kataru:

YouTube video

Katar, nowoczesny kraj nad Zatoką Perską

Doha, stolica Kataru, jeszcze nieco ponad 20 wstecz była tutaj wyłącznie pustynia.
Poprzedni emir Kataru Hamad (lotnisko w Doha nazwane jest właśnie jego imieniem) był dusigroszem. Wszystkie zarobione pieniądze z gazu, były przez niego skrzętnie odkładane na kupkę, dopiero jego syn, obecny emir Tamin ibn Hamad Al Sani rozpoczął wielkie inwestycje. Kasa na rozwój miasta popłynęła grubym strumieniem, a nowym innowacyjnym projektom nie ma końca.

Oczywiście świetnym przykładem inwestycyjnym będą Mistrzostwa Świata w piłce nożnej 2022. Na własne oczy mieliśmy okazję podziwiać te ogromne stadiony, które robią niezapomniane wrażenie. Jeden ze stadionów został rozebrany, pozostałe zostały przebranżowione tak, aby nie były wyłącznie obciążeniem finansowym.
Podczas organizacji mistrzostw świata w piłce nożnej, wydano więcej pieniędzy niż na wszystkie poprzednie mistrzostwa świata łącznie.

Katar Doha, tu nowoczesność przeplata się z tradycją

Przyznam, że dawno żadne miejsce nie sprawiło, że opadła nam kopara. Już pierwsza przejażdżka tuż po opuszczeniu lotniska, była sporym przeżyciem. Sama kaskada świateł, tuż przy pięknej równiutkiej autostradzie była nie lada gratką. Nowoczesne biurowce, bajecznie oświetlone, klimatyzowane ulice, klimatyzowane parkingi, niesamowite centra handlowe.

Po przylocie z Tanzanii przepaść, jaka dzieli te dwa kraje była jeszcze bardziej widoczna, a kontrast pomiędzy biednym krajem afrykańskich a śpiącym na kasie krajem półwyspu arabskiego dostrzegalny mocno i wyraźnie.

Katar to miejsce, gdzie nowoczesność przeplata się z tradycją. Luksusowe centra handlowe, restauracje, w sposób wyjątkowy harmonizują z tradycyjnymi sukami, czy meczetami. To, co zaskoczyło nas najbardziej, to niesamowita gościnność Katarczyków. Dzięki Łukaszowi, który mieszka tam na stałe i który uchylił nam rąbka tajemnicy o tym jak żyje się w tym jakże odmiennym od Polski kraju, mieliśmy okazję poznać prawdziwego lokalsa, który przywitał nas z otwartymi ramionami. Opowiedział nam o tradycjach, ludziach, o tym jak żyje się w tak bogatym kraju.

Mieliśmy okazję, wejść do domu jego brata, aby zobaczyć, co skrywa jego wnętrze, to co zobaczyliśmy, zwaliło nas lekko z nóg. Na środku pokoju był, sokół. Jak gdyby nigdy nic, niczym zwierzątko domowe. Sokół jest narodowym zwierzęciem Kataru, wiele osób uważa posiadanie ptaka za ogromny prestiż. Sokoła można kupić na jednym z suków i potrafi on kosztować tyle, co dobrej klasy auto. Mieliśmy okazję trzymać sokoła na rękach i było to niesamowite doświadczenie.

Czy w Katarze jest bezpiecznie?

Rodowitych Katarczyków jest około 10 procent. Reszta to imigranci, przyjeżdżający tu celem zarobku. Można by pomyśleć, że kraj z tak ogromną liczbą ludzi z zewnątrz może być dość niebezpieczny. Nic bardziej mylnego. Katar jest jednym z najbezpieczniejszych krajów Świata. Restrykcyjna polityka względem ludzi łamiących prawo, która najzwyczajniej w Świecie polega na ich natychmiastowym deportowaniu, sprawiła, że jest tu zaskakująco bezpiecznie. Bezpiecznie do tego stopnia, że auto zostawia się tu otwarte.

W restauracjach widzimy leżące bez nadzoru laptopy oraz portfele, a widok bawiących się o 3 nad ranem beztrosko dzieci, bez towarzystwa osób dorosłych, nikogo nie dziwi.
Dodatkowo fakt, iż z uwagi na religię, mieszkańcy nie spożywają alkoholu, przyczynia się do wysokiego współczynnika bezpieczeństwa, nikt nie robi tu burd, a spotkania towarzyskie odbywają się przy pysznej lokalnej herbacie lub aromatycznej kawie.

Katar, Doha — dlaczego warto zostać dłużej?

Doha jest piękne. Zachwycające budynki, muzea, wnętrza restauracji (z ciekawostek to tutaj w restauracji Parisa był kręcony teledysk Dreamers).
Piękne meczety, klimatyczne suki, stary port, najpiękniejszy market rybny, jaki mieliśmy okazję podziwiać, wszystko to bardzo cieszy oko i każdy esteta będzie zauroczony miastem.

Oczywiście nie można zapomnieć o jedzeniu, które również zachwyca. Ogromny wybór, restauracje specjalizujące się w mięsie, rybach, daniach wegetariańskich czy wegańskich. Przepyszne desery, kuchnie Świata, od steków, poprzez popularne sieciówki, restauracje libańskie, irańskie, każdy znajdzie tu coś dla siebie. Ceny również przyjazne dla portfela i chodzi tu zarówno o koszt jedzenia jak i ceny pokoi hotelowych. Za przystępną cenę, można wynająć naprawdę godnie urządzone wnętrze. My zatrzymaliśmy się w hotelu The Town Hotel Doha za około 200 euro za 4 noce (w cenie śniadania). Zarezerwuj hotel na booking.com
Mieliśmy bardzo przestronny pokój z wielkim wygodnym łóżkiem, klimatyzacją i łazienką, obsługa była również niesamowicie miła i pomocna, polecamy.

Katar to również zapachy. Cudowny, niezapomniany, głęboki zapach drzewa oud, towarzyszy mi po dziś dzień, gdyż nie mogłam opuścić kraju bez zakupu wyjątkowych perfum. W tym zakątku Świata warto się w taki zapach zaopatrzyć, bo jest on niespotykany nigdzie indziej. Mieszkańcy przywiązują ogromną wagę do zapachu, oraz do odpowiedniego jego doboru. Na miejscu dostępnych jest wiele urządzeń, w których pali się kawałki suszonego aromatycznego drzewa oud, którego ceny potrafią być zawrotne i sięgać nawet kilka tysięcy euro za kg.

Miejsce jest również wyjątkowe pod względem dbałości o komfort mieszkańców. Istnieje tu organizacja, do której każdy mieszkaniec może zgłaszać swoje prośby i nakreślać wymagania. Jeśli w okolicy nic się nie dzieje, mieszkaniec zgłasza taki fakt, a władze zaraz starają się urozmaicić i ubarwić życie lokalnej społeczności. Organizowane są eventy, festiwale, imprezy czy koncerty.

Doha atrakcje, co warto zobaczyć będąc w Katarze?

Wysokie drapacze chmur, takie jak kultowy Burj Qatar czy drapacze chmur przy Lusail Boulevard, które w nocy wyglądają troszkę jak statki kosmiczne z filmu “Arrival”. Skyline w Doha wygląda niesamowicie. Przypomina nam nieco ten z Miami, ale jest zdecydowanie bardziej kolorowy, zwłaszcza w nocy.
Od tętniącego życiem Souq Waqif, po Mathaf: Arabskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej, prezentujące współczesną scenę artystyczną regionu.
Miłośnicy piłki nożnej z pewnością będą zachwyceni możliwością zobaczenia pięknych stadionów, które były wybudowane na mistrzostwa świata w 2022 roku.

Przygotuj się też na naturalne piękno Kataru, czyli… pustynię. To była nasza pierwsza okazja na przejechanie się wielbłądem po prawdziwych pustynnych wydmach.
Widok zachodzącego słońca, chowającego się za piaskową wydmą — bezcenne.
Muzeum Narodowe Kataru, muzeum sztuki islamskiej, skyline z niezapomnianym widokiem na miasto, Corniche czyli nadmorska promenada, Souk Waqif, główny targ miasta, Falcon souk (targ z sokołami), Katara Cultural Village, bajeczna dzielnica miasta, którą trzeba zobaczyć, West Bay czy Fanar, piękny meczet w kształcie ślimaka. A to wyłącznie kilka atrakcji, które mieliśmy okazję doświadczyć.

Katar, stereotypy i mity na temat kraju

W Katarze czuliśmy się nie tylko bezpiecznie, ale też mile widziani.
Kultura Kataru jest zakorzeniona w gościnności i szacunku, tworząc ciepłą i zachęcającą atmosferę dla odwiedzających ten kraj. Lokalna ludność znana jest ze swojej życzliwości i chęci pomocy, dzięki czemu można poczuć się tam naprawdę dobrze.

Chociaż Katar jest niewielki, to kilka dni to z pewnością i tak za mało, aby go dobrze poznać. Dlatego na pewno tutaj wrócimy, aby pokazać Ci jeszcze więcej.
Od zachwycającej architektury po bogate doświadczenia kulturowe, zapierające dech w piersiach krajobrazy i kulinarne przysmaki — Katar to miejsce, które wymaga odkrycia.

Zdaje sobie sprawę, że wielu z nas posiada sporo uprzedzeń do krajów arabskich. My również posiadaliśmy pewne wyobrażenia i poglądy, które dziś lądują w koszu. Kataru byliśmy niesamowicie ciekawi i staraliśmy się wyruszyć tam z totalnie otwartą głową. Chcieliśmy przekonać się na własnej skórze, jak to jest naprawdę, a nie opierać swoją wizję na podstawie opinii z zewnątrz. Wszystkie nasze doświadczenia były niesamowicie pozytywne. Gościnność, różnorodność, smaki, zapach, … Wszystko to było dla nas nowe, intrygujące i tajemnicze. Nasz krótki wypad do Kataru uważam za wielki sukces i zdecydowanie wrócimy tam po więcej. Kraj okazał się również bardzo przyjazny cenowo, no i Uber dojeżdża tu w minutę !!!

Ramadan 2023 w Katarze, jak to wygląda naprawdę?

Doha mieliśmy przyjemność odwiedzić w trakcie trwania Ramadanu, co dodało naszej wizycie wyjątkowego charakteru. Nie ukrywam, na początku wiadomość o tym, że pierwszy posiłek może być spożyty dopiero po zachodzie słońca, lekko zmroził nam krew w żyłach.

Jak to mamy zwiedzać miasto podczas takich upałów bez jedzenia i picia? Przecież nie wyjdziemy z tego żywi. Na miejscu okazało się, że jest wiele opcji, aby panujące reguły obejść i to wcale nie jest tak, że wszyscy dookoła mdleją i snują się jak duchy.

Na czas Ramadanu mieszkańcy najzwyczajniej w Świecie zmieniają swój rytm dnia. Za dnia praktycznie nie dzieje się nic. Większość ludzi śpi, ulice są puste, bywało tak, że zwiedzaliśmy okolicę praktycznie sami, gdzieniegdzie mijając jakiegoś zbłąkanego turystę.

No ale jak to jest z tym jedzeniem i piciem? Nie można spożywać posiłków ani pić wody w miejscach publicznych.
Zwiedzając, udawaliśmy się po prostu do toalety, aby napić się czegoś, a jedzenie spokojnie można zamówić na dowóz do swojego pokoju hotelowego.
Co ciekawe w miejscach publicznych podczas ramadanu nie można nawet, rzuć gumy.

Zawsze odwiedzając jakiś kraj a w szczególności tak bardzo różniący się od tego nam znanego i bardzo odległego kulturowo, staramy się zachować respekt i szanować tradycje.
Mieliśmy za to doświadczyć pięknego obrazka, jakim był moment wspólnego rodzinnego biesiadowanie tuż po zachodzie słońca. Modlitwa puszczana w radio oznajmiała wszystkim wszem wobec, że już nadszedł ten czas, czas spożyć Iftar, czyli pierwszy posiłek, który spożywa Muzułmanin po zachodzie słońca w okresie ramadanu). Rodziny tłumnie gromadziły się w domach lub w restauracjach i zaczynała się obfita uczta. Dla Katarczyków więzy rodzinne są niesamowicie ważne. Właśnie ten moment spędzało się z najbliższymi i tak do świtu życie toczyło się tu w ciemności.
Niesamowite doświadczenie i koniec końców jesteśmy niesamowicie wdzięczni, że mogliśmy być tego częścią.

Jeśli jeszcze nie podróżujesz na własną rękę, bo na przykład stresuje Cię pierwszy lot samolotem i sama wizyta na lotnisku, to koniecznie przeczytaj nasz wpis pod tym linkiem. Opisujemy tam krok po kroku jak sobie poradzić na lotnisku, lecąc pierwszy raz samolotem.

Odprawa, kontrola bezpieczeństwa, jak zrobić check-in, jak znaleźć swoją bramkę… To wszystko i wiele więcej znajdziesz w naszym wpisie o tym co robić gdy pierwszy raz lecisz samolotem i jak się poruszać po lotnisku. Zapraszamy!