Jak zacząć podróżować na własną rękę – przydatne narzędzia dla początkujących

Jak zacząć podróżować na własną rękę porady

Spis treści

Podróże na własną rękę – jak zacząć

Pamiętam jak sam kiedyś usłyszałem od kogoś „Dlaczego nie pojedziesz na taką wycieczkę bez biura podróży”… To było w 2011 roku kiedy wybieraliśmy się pierwszy raz do Grecji na Rodos z biurem podróży oczywiście.

Pomyślałem sobie wtedy, że takie podróże na własną rękę to dość skomplikowana sprawa. Trzeba samemu kupić bilety lotnicze, jakoś dostać się z lotniska do hotelu i tak dalej. Wtedy na myśl o tym pojawiał się dyskomfort i myśli, że to musi być trudne, bo skąd inaczej byłoby tyle biur podróży…

Podróże bez biura podróży czyli jak zacząć podróżować na własną rękę

W końcu jednak któregoś razu postanowiliśmy dowiedzieć się jak zacząć podróżować na własną rękę i spróbować własnych sił. Oczywiście było troszkę paniki i obaw, ale powiem jedno… Od tamtej pory nie byliśmy ani razu w żadnej podróży z biurem. To chyba mówi dużo na temat jak jest.

Oczywiście nic nie mam przeciwko biurom. Dla nas po prostu podróżowanie na własną rekę najlepiej się wpisuje w nasz sposób poznawania świata. Jeśli ktoś lubi podróżować z biurami podróży, to świetnie. My zawsze mówimy, że nie ważne jak podróżujesz, ważne, że podróżujesz 🙂

Ten wpis zatem nie powstaje, żeby kogoś odciągnąć od podróży z biurami. Powstaje on po to, aby, jeśli ktoś myślał już nad wyjazdem na własną rękę, to żeby się dowiedział, że to tak narpawdę nic skomplikowanego.

Narzędzia przydatne w organizowaniu podróży

Każdy pewnie znajdzie swoje ulubione narzędzia do organizacji podróży, bo jest ich na rynku dość sporo. My przedstawimy tutaj te których sami wraz z Natalią najszczęściej używamy. Postaramy się przedstawić zawsze przynajmniej 2 narzędzia, wyszukiwarki czy porównywarki cen.

Znajdziecie coś do szukania tanich biletów lotniczych, portale do szukania hoteli i zakwaterowania oraz strony na których można znaleźć transport z lotniska.

Jakich narzędzi używamy do organizowania wyjazdów i podróży na własną rękę.

Jak szukać tanich biletów lotniczych

Mamy nasze dwa ulubione portale czy też wyszukiwarki tanich biletów lotniczych. Obie już opisaliśmy dokładnie na tym blogu, więc nie będę się rozpisywał i opowiem o nich tylko z grubsza, a po więcej informacji dodam link do tamtych materiałów.

Jak szukać biletów lotniczych używając Google Loty

Kiedyś Google Loty było u nas na drugim miejscu jeśli chodzi o szukanie tanich biletów lotniczych. Teraz awansowało na miejsce pierwsze. Chociaż nie jest to jedyne narzędzie którego używamy, to dla upewnienia się zawsze porównujemy jeszcze z wynikami z drugiej porównywarki o której za chwilę.

Google Loty oferuje dużo elastycznych możliwości szukania kierunków podróży. Nie będę wszystkiego tutaj opisywał, bo jak już wspomniałem, znajdziecit to we wpisie: porównywaka cen lotów Google Loty.

Jak szukać tanich biletów lotniczych za pomocą Google Loty

Podrównywarka cen lotów Skyscanner

Drugą z naszych ulubionych porównywarek cen lotów jest Skyscanner.pl. Na niej można znaleźć nie tylko loty, ale też hotele czy wynająć samochód. Ale najciekawszą opcją jaką dodali po wybuchu zarazy, jest sprawdzanie z jakiego kraju do jakiego można podróżować i czy trzeba będzie się tam izolować i jeśli tak, to przez jaki czas.
Myślę, że to może okazać się bardzo przydatna opcja zwłaszcza jeśli jeszcze się nie wie gdzie chce się jechać. W ten sposób można zrobić sobie listę krajów do których taka podróż będzie o wiele łatwiejsza, czy nawet w ogóle możliwa.

Jak działa Skyscanner już dokładnie opisaliśmy na naszym blogu, więc odsyłam tutaj do wpisu: jak kupować tanie bilety lotnicze.

Porównywarka biletów lotniczych Skyscanner w pomocy przy organizacji podróży na własną rękę

Transport z lotniska

Tym, co zawsze mnie obawiało w rozpoczęciu podróży na własną rękę, to fakt, że trzeba jakoś się dostać z lotniska po przylocie. Wcześniej albo latalismy z biurem podróży, albo jak lataliśmy do pracy do Irlandii, to ktoś nas z lotniska odbierał.

Przekonałem się jednak, że lotniska to nie są jakieś odizolowane miejsca z których ciężko się dostać dalej, jesli nikt Cię tam nie odbierze samochdem. Wręcz przeciwnie. Lotniska zawsze mają świetną sieć połączeń komunikacji miejskiej, są tam taksówki i często można znaleźć usługi transportowe autobusami jak na przykład firma którą można spotkać na wielu lotniskach w Europie czyli Terravision.

Jak szukać transportu z lotniska organizująć podróż na własną rękę

Jeśli planujesz wycieczkę gdzieś w Europie, to sprawdź czy firma Terravision oferuje transport na tym lotnisku. My korzystaliśmy z ich usług między innymi na lotnisku w Rzymie.

Istnieje też wiele wyszukiwarek transportu z lotniska, jak na przykład edreams.com, gdzie można wpisać lotnisko, datę przylotu i wyświetlą się oferty różnych firm.
Jednak my najczęściej szukamy po prostu w google wpisująć „airport shuttle *****” gdzie zamiast gwiazdek wpisujemy lotnisko.
Przy takich poszukiwaniach przyda się jakaś znajomość języka angielskiego, albo jeszcze lepiej, lokalnego, do którego kraju się wybierasz. Chociaż takie strony zawsze praktycznie mają wybór kilku opcji językowych i jak się można domyślić, zawsze jest język angielski.

W sieprniu 2021 byliśmy w Wenecji i po spędzonym tam kilkudniowym pobycie polecieliśmy prosto na Teneryfę (może nie prosto bo przesiadkę mieliśmy w Barcelonie :P). W żadnym z tych miejsc nie szukalismy wcześniej transportu, a po prostu oparliśmy się na transporcie publicznym.

podroz do wenecji na wlasna reke jak zacząć podróżować na własną rękę

W Wenecji na miejscu zdecydowaliśmy się na wodny autobus, na którego bilety kupilismy już tam na miejscu. Do wyboru był jeszcze transport zwykłym autobusem albo wodną taksówką.

Na Teneryfie naszym lotniskiem okazało się to na północy wyspy, bo lot był z Barcelony, a większość (jeśli nie wszystkie) samoloty krajowe w Hiszpanii kierują się właśnie na lotnisko w północnej części wyspy.

Na miejscu było wiele połączeń ze stolicą wyspy czyli Santa Cruz de Tenerife, skąd można złapać autobus na pozostałe części wyspy. My zatrzymaliśmy się w Los Cristianos, czyli na samym południu. Znaleźliśmy nawet jedno połączenie bezpośrednie z lotniska, ale niestety nie było żadnego w czasie kiedy wylądowaliśmy.

Teneryfa podróż na własną rękę - bez biura podróży

Hotele, apartamenty i zakwaterowanie na własną rękę

Jak szukać hoteli podróżując na własną rękę

Zakwaterowanie to bardzo prosta kwestia do ogarnięcia. Jest cała masa portali i porównywarek cen.
My najczęściej korzystamy z Booking.com, a czasami szukamy hoteli po prostu na Google Hotele. W ten sposób mozna łatwo zobaczyć lokalizacje hoteli i ich ceny na mapie.

Do wyszukiwania apartamentów kiedyś używaliśmy AirBnB, ale denerwowały mnie opłaty (czasami bardzo wysokie), za sprzątanie. W ten sposób ludzie rekompensowali sobie niską ceną, za jaką wystawiali apartament na portalu. W ten sposób nie miałem jasnej listy z kosztami wynajmu, bo musiałem wchodzić w oferty, żeby zobaczyć, ile będę musiał dopłacić jeszcze za sprzątanie.

Od jakiegoś czasu nie miałem okazji korzystać już z AirBnB, więc być może coś się zmieniło. Jeśli tak to dajcie znać w komentarzach pod wpisem.

Hotele i zakwaterowanie podczas podróżowania na własną rękę czyli bez biura podróży.

Środek transportu na wakacjach i wycieczki fakultatywne

Kiedyś mieliśmy okazję kilka razy korzystać z usług wycieczek fakultatywnych organizowanych przez biura podróży. Mamy z nich nawet miłe wspomnienia, ale niestety są one strasznie drogie.
Od wielu lat wolimy wynająć samochód i pojechać na taką wycieczkę fakultatywną we własnym zakresie. Ewentualnie szukamy takich samych ofert wycieczek na przykład w porcie, w mieście w lokalnych biurach.

Można w ten sposób zaoszczędzić przynajmniej połowę pieniędzy, a czasami nawet sporo więcej.

Wakacja bez biura podróży czyli jaki środek transportu na miejscu wybrać?

Ostatni raz na wycieczce fakultatywnej z biura podróży byliśmy chyba w 2011 roku na Rodos. Od kiedy rok później na Krecie zobaczyliśmy, że wycieczka na Santorini wykupiona w porcie jest o ponad połowę tańsza, niż ta z biura podróży, zaczęliśmy organizować wycieczki fakultatywne na własną rękę. 🙂

Czy opłaca się podróżować na własną rękę?

Muszę powiedzieć, że dla nas podróżowanie na własną rękę nie jest kwestią czy jest ono tańsze, czy nie (chociaż przeważnie jest), a bardziej kwestią, że takie rozwiązanie jest o wiele bardziej elastyczne. Możemy wybrać kilka hoteli w kilku miejscach, aby lepiej i szybciej zwiedzić okolicę. Kiedy chcemy odpocząć, bierzemy jakiś fajny hotel na 2 – 3 dni i po prostu leniuchujemy, aby później ruszyć dalej w wir zwiedzania.

Podróżowanie na własną rękę po prostu bardziej nam odpowiada. Bardziej wpisuje się w nasz sposób poznawania i zwiedzania świata. Dlatego już nawet przestaliśmy porównywać, ile dana wycieczka kosztowałaby nas z biura podróży, a ile na własną rękę.

Aby otrzymywać informację o innych przydatnych wpisach lub filmach podróżniczych, lub czasami rozsyłamy darmowego e-booka, który może pomóc w podróżach – zapisz się na darmowy newsletter. W każdej chwili możesz się wypisać, jeśli to, co dostaniesz nie będzie Ci się podobać 🙂

Na dzisiaj to tyle. Mam nadzieję, że wpis okaże się przydatny dla osób chcących zacząć podróżowanie na własną rękę. Jeśli ktoś jednak nie ma czasu na organizowanie wszystkiego samemu, lub tego nie lubi, to pamiętajmy, że najważniejsze jest, aby podróżować. Nie ważne czy z biurem podróży, czy na własną rękę.

Do usłyszenia w kolejnych wpisach! Cześć!

2 odpowiedzi

1. Czasy nie są łatwe do podróżowania, ale my staramy się nie poddawać. Co prawda w 2020 byliśmy tylko na Malcie, w 2021 już na Zanzibarze, w Tanzanii, Wenecji, Teneryfie i Amsterdamie, ale to wciąż mniej niż podróżowaliśmy jeszcze w 2019. Miejmy nadzieję, że to wszystko niedługo się skończy i będzie znowu prościej podróżować.