Wulkan Etna Sycylia i niesamowita wycieczka Jeepem

Etna wulkan na Sycylii

Spis treści

Etna Sycylia – aktywny wulkan i zmieniający się krajobraz

Wulkan Etna jest wciąż aktywny i przez powtarzające się co jakiś czas erupcje jego krajobraz cały czas się zmienia…

Mieliśmy okazję wybrać się na Etnę z przewodnikiem i muszę powiedzieć, że z takiej wycieczki można dowiedzieć się sporo więcej niż znaleźliśmy w Internecie.

Wulkan Etna Sycylia blog

Wycieczka na wulkan Etna z przewodnikiem

My na naszą wycieczkę wybraliśmy firmę GoEtna. Sprawdzili się świetnie, ale nie mam tutaj na celu ich reklamować, dlatego przed wyborem firmy organizującej takie wycieczki na wulkan, proponuję poczytać opinie w Internecie.

Wraz z przewodnikiem i grupą innych zwiedzających wjechaliśmy jeepami na wulkan. Na Etnę jak najbardziej też można wjechać samemu, dlatego jeśli lubisz bardziej takie kameralne wypady, to jak najbardziej można to w ten sposób sobie zorganizować.

Firma GoEtna za dodatkową niewielką opłatą oferuje także odbiór z hotelu w okolicach miejscowości Katania i Taormina.

Jak zwiedzić wulkan Etna

Na wysokość około 1800 metrów wjedziesz autem. Tam samochód trzeba zostawić i wjechać wyżej wyciągiem. Aby jednak dostać się na wysokość około 3000 metrów, można skorzystać z usługi transportu specjalnymi terenowymi busami. Można też oczywiście wspiąć się na pieszo.

Wulkaniczna pełna pyłu i skał polawowych droga na wulkan Etna Sycylia

Z miejsca na które dowiozą Cię te terenowe samochody na sam szczyt zostaje jeszcze jakieś 350 metrów wysokości wulkanu do pokonania.
Jednak jak nam powiedział nasz przewodnik trasa prowadzi dość okrężną drogą i aby pokonać te 350 metrów pionowo w górę, potrzeba około 4 – 3 godzin na pieszo.

Zwiedzanie jaskiń w których płynęła lawa

Jaskinie w których płynęła lawa to miejsce w które raczej byśmy nie trafili, nie wybierając się na wycieczkę z przewodnikiem.

Firma GoEtna ma na wyposażeniu kaski i latarki, które okazały się bardzo przydatne podczas wchodzenia do niskich i ciasnych polawowych jaskiń.

Wycieczka na wulkan Etna Jeepami z firmą GoEtna Sycylia

Co bardzo ciekawe, nasz przewodnik Jean Paul opowiedział nam w jaki sposób powstały przypominające stalaktyty – kamienne jakby sople które były na suficie jaskini które zwiedzaliśmy.

Jak się okazuje, kiedy płynęła w tych jaskiniach lawa, to temperatura była tak wysoka, że kamienny sufit jaskini zaczynał się topić i w ten sposób powstały te wyglądające jak stalaktyty kamienne sople.

Wulkan Etna jaskinie lawowe zwiedzanie blog podróżniczy Sycylia

Wulkan Etna ciekawostki

Jean Paul, czyli nasz przewodnik na tej wycieczce opowiadał także wiele ciekawostek na temat wulkanu. Opisał nam dlaczego niektóre skały są lekkie i przypominają strukturą gąbkę, a także dlaczego na wulkanie drzewa rosną w grupach po kilka w jednym miejscu, czego raczej nie spotyka się w innych warunkach.

Etna jest bardzo ciekawym obiektem dla badaczy, ponieważ ma podczas erupcji bardzo zróżnicowaną lawę. Czasami nawet podczas jednej erupcji lawa może mieć różny skład po dwóch przeciwległych stronach krateru.

Krater wulkanu Etna na Sycylii

Miejsce które zrobiło na mnie duże wrażenie, to stara droga która została przecięta przez strumień lawy. Widać tam jak zastygnięta już skała lawowa przecięła drogę, która od tamtej pory nie jest już użytkowana.

Lawa która wydobywa się podczas erupcji Etny jest gęsta i przemieszcza się powoli. Nie tak jak to ma miejsce na wulkanach na przykład w Japonii, gdzie lawa płynie szybko niczym rzeka.

Lawa przecinająca drogę na wulkanie Etna na Sycylii

Wolno przemieszczająca się lawa z czasem zaczyna coraz bardziej zastygać, co w pewnym miejscu w które zabrał nas kierowca GoEtna, spowodowało bardzo ciekawy efekt.
Lawa już zastygająca i ledwo się poruszająca zdążyła zalać podstawy drzew, jednak temperatura była już na tyle niska, że nie doszło do zapalenia się roślin.

Jeśli interesują Cię ciekawostki Sycylii to koniecznie odwiedź ten wpis na blogu Natalii (mojej żony i toważyszki podróży 🙂 )

Zastygła lawa wokół pni drzew na wulkanie Etna na Sycylii

Wulkan Etna wycieczka – podsumowanie

Wycieczka na wulkan pozostanie na długo w moich wspomnieniach. Nie wiem co takiego mają wulkany w sobie, ale mnie coś w nich bardzo ekscytuje… coś mnie do nich przyciąga.
Uwielbiam te przypominające powierzchnię innej planety połacie zastygniętej lawy, gdzie nie ma śladu roślin.

Ludzie z firmy GoEtna okazali się bardzo mili. Nawet miałem okazję rozmawiać z jednym pracownikiem, z którym prowadziliśmy rozmowę na temat Polski – bo planował się wybrać odwiedzić naszą ojczyznę. Po tej rozmowie stwierdził, że opowiadałem o Krakowie z taką pasją, że ktoś taki im by się przydał. Jak powiedział akurat szukali kogoś do pracy z językiem angielskim, a że nie mają nikogo mówiącego po polsku, to był by dodatkowy atut. Zatem dostałem ofertę pracy na Sycylii 🙂

Dla osób szukających jeszcze co ciekawego zwiedzić na Sycylii zapraszam na ten wpis.
A jeśli zastanawiasz się jak zorganizować wycieczkę na Sycylię na własną rękę, to koniecznie odwiedź ten wpis.

Wycieczka na wulkan Etna Sycylia

Dla osób które lubią także relacje wideo z naszych wyjazdów, oczywiście na koniec dodaję również film z wycieczki na wulkan Etna.